Author Topic: Substance designer. Comment gérer un indice de réfraction (IOR)  (Read 151 times)

Bonjour à tous
J'essaie de créer une substance qui simule des gouttes d'eau sur une vitre et l'exporter dans VRay (3dsMax)
Le problème que je rencontre, est que je n'arrive pas à gérer les différents IOR entre la vitre et les gouttes.
Lorsque j'importe la substance dans VRay, La sortie IOR couvre la valeur de 0 à 1, mais la plupart des IOR ont des valeurs  supérieures à 1. (L'eau = 1,33)
J'ai essayé avec les différents modes de fusion du "Blend", de modifier les noeuds en 32 bit et chercher sans succès, un simple noeud équivalent au "RGB Gain" que j'ai dans 3dsMax.
Ne trouvant pas de solution je m'adresse à vous. Je précise que je débute avec Substance designer.
Merci pour vos réponses.
François

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The vray material is made to interpret values between 0 and 1: it will apply the operation 1/x (x being the pixel value of the image). So you don't necessarily need to generate an image with values above 1, you can create a texture that corresponds to the inverse value.

As an exemple, if you want to output an ior value of 1.5, calculate 1/1,5: it's equal to 0,666. So set this value in your texture.
When you plug the texture in the vray material, it'll apply the operation 1/0.666 which is equal to 1,5: you get the right ior value back!
Product Manager - Allegorithmic


Sorry I do not speak English well.
Thank you for your answer, I think I understand the principle.
But in practice how should I proceed? With the function nodes?
I am really beginner and I am not yet interested in the nodes of function ..
Please tell me in which direction to look.

See you soon

François

To calculate the 1/ior valur just use any calculator, then put the value in a uniform color for instance.
Product Manager - Allegorithmic


So that means that I can not capture a refractive value in a material substance to be compatible with VRay?
If so, I submit the idea to the allegorithmic developers.
I do not think very practical to use my calculator every time I have a refractive index to enter. :D

Thank you for your response and see you soon.

François